Saturday, May 14, 2016

Pentingnya Kebersihan!

Salam n hi comel kesayangan semua,
Malam ni admin nak bercerita mengenai kepentingan untuk menjaga kebersihan diri di dalam Islam amnya dan penjagaan kebersihan diri bahagian intim wanita khususnya.
Kita sebagai wanita Islam perlu menyedari bahawa seiring dengan hukum alam ciptaan Allah swt, kita yang prihatin dan berilmu perlu menerima hakikat bahawa bakteria, kulat, parasit dan kuman adalah sebahagian daripada ciptaan Allah swt jua. Ia berada di mana-mana, termasuk pada bahagian intim yang tidak terlihat oleh pandangan mata kasar.
Jadi sebagai wanita islam kita telah diberi amanah oleh Allah dan wajar menyayangi dan menjaga kebersihan tubuh badan kita sendiri.
Tetapi sedarkah kita bahawa setiap inci dan bahagian tubuh kita telah diciptakan berlainan pula jenis/kandungan pH nya. Contohnya nilai pH di bahagian kepala tidak sama dengan muka dan nilai pH di bahagian muka tidak sama pula dengan bahagian kaki kita. begitu jugaah dengan bahagian intim wanita kita tidak sama dengan bahagian lain tubuh badan kita.
Hakikat yang perlu disedari bahawa kawasan intim yang dicipta oleh Allah swt tersembunyi dan memerlukan penjagaan yang lebih rapi.Ini disebabkan kawasan intim yang tersembunyi amat sensitif dan mudah terdedah kepada kelembapan dan geselan yang hanya akan meningkatkan kadar iritasi secara tidak langsung pH dibahagian tersebut.
Adakah comel kesayangan semua ini tahu berapakah nilai pH dibahagian intim kita?
2?
3?
4?
satu kajian telha dilakukan nilai pH yang sesuai adalah diantara 3.5-4.5 shj iaitu bersifat asidik.
Mengenali nilai pH untuk kawasan intim adalah cara yang terbaik untuk melindunginya, jika kita mengabaikan nilai pH yang digunakan bagi membersih kawasan ini hanya akan mengundang masalah iritasi,kegatalan dan jangkitan.
Jadi untuk solusi mudah bagi penjagaan bahagian intim anda pilihlah
salam comel, sihat, cantik dan gorjes ini dibawakan khas dari kami di #mvcomely



No comments:

Post a Comment